Франц Шуберт – Концерт на Роксана Богданова
- Култура и Изкуство
- Toni A.
- September 2, 2020
Скъпи приятели, на 05.09.20г. заповядайте от 19:00ч. във Военния Клуб на град Пловдив, за да присъствате на концерт с творби от австрийския композитор Франц Шуберт /1797 – 1828/. Изпълнителите заявиха, че за тях би била огромна радостта да споделят с всички ни непринудената лирика, вътрешен финес и обаяние в музиката на Шуберт. А кои всъщонст са те, ще разберете в следващите редове!
Идеята за събитие, с участието на две поколения пловдивски музиканти, е на проф. Роксана Богданова, дългогодишен преподавател по пиано в Музикалната академия. Тя ще бъде на сцената, както и нейните възпитаници – младите, но добре известни на пловдивската публика пианисти Димитър Наков и Йоан Балджиев, които ще чуете като клавирен дует. Алексан Чобанов – Пармекян също е популярен сред пловдивските меломани, следили отблизо предишните му изяви на контратенор. В момента живее и работи в Хага, Холандия, и партнира на Оркестъра на БНР в редица студийни записи, както и с хора на Холандското Национално Радио. С рядко срещан глас и богат тембър, той неведнъж е изпълнявал музиката на Шуберт /през 2018 г. представя цялостно вокалния цикъл ”Зимният път” в Пловдив /.
Музикантите споделят, че в концерта са включили няколко основни жанра в творчеството на композитора, живял едва 31г. Своята първа композиция Шуберт написва на 13 годишна възраст. Това е клавирна фантазия за четири ръце, като общият брой на клавирните дуети, композирани през целия му живот, надвишава 50.
В програмата на концерта изпълнителите са включили най-яркия образец от този жанр – „Фантазия за четири ръце” във фа минор D. 940, написана в годината на смъртта му, 1828. Същата година Шуберт пише своите три последни сонати /от общо десет/. Дълбоко свързан с жанра соната и традициите на класицизма /преди всичко с Бетовен/, но също и с естетиката на ранния романтизъм, сонатата в ла мажор D. 664, която ще чуете в концерта, се появява през 1819, паралелно със знаменития квинтет „Die Forelle” /„ Пъстървата”/ и поради това, в тематизма на двете произведения се забелязват редица прилики .
Освен това, за соло пиано ще прозвучат две популярни пиеси с дълбока изразност: миниатюрите със заглавие от автора “Impromptu” D. 899 /оп.90/, № 3 в сол бемол мажор и № 2 в ми бемол мажор. В тях, както и в цялото си творчество, Шуберт остава неатрактивен, далеч от естрадно – виртуозния стил, характеризиращ началото на XIX век. Известно е, че през 1828 година английското издателство „Schott” връща на Шуберт пиесите „Impromptu” , „за да ги замени с нещо по-блестящо, в по-лека тоналност”. Въпреки факта, че издадените приживе творби на Шуберт са единици, той категорично отхвърля предложението и не приема бравурния изпълнителски стил, наричайки го „ проклето чукачество”.
Музиката на Шуберт не би била представена пълно без нейната най-важна и любима част – песенното творчество, което обхваща повече от 600 песни върху текстове на различни поети .
Ето защо, в концерта са включени песните „Джуджето” /Der Zwerg/ по текст на Матеус фон Колин и „На потока” /Auf dem Flusse/ по стихове на Вилхелм Мюлер из цикъла „Зимният път” D. 911.